onsdag 10 oktober 2007

Ovisst

Läkarbesöket igår kändes på sätt och vis lite positivt eftersom, ironiskt nog, så kom den försenade mensen på morgonen. I barnalstrings sammanhang brukar inte mensen vara något man ser fram emot (för all del inte annars heller :-) )MEN just i samband med IVF och nedreglering så vill man tydligen ha det (!?). Man kan inte sätta igång med sprutorna annars. Så det läkaren sa var väl i princip att ja, det fanns en förklaring till att mensen var försenad. Jag hade två äggblåsor som måste ha legat och stört nedregleringen, men han hade förhoppning om att det nu skulle ordna till sig i och med att mensen satt igång. Vårt behandlingsschema skulle därmed "bara" bli en vecka försenat. Ser man till det stora hela så är ju en vecka hit eller dit ingenting egentligen. Senare under dagen tycktes det dessutom som att jag fick en massa biverkningar av sprayen vilket kändes positivt även om biverkningarna i sig kanske inte är så roliga - var allmänt sur och grinig med kort stubin och hade dessutom väldig huvudvärk. Äntligen hade sprayen börjat verka!

MEN, återigen skulle det senare visa sig att min kropp bara ville luras lite, för sen igår morse har jag inte sett minsta spår av mens! Gaah! Idag är även biverkningarna som bortblåsta. Undersökningen igår kompletterades med blodprov för att se att östrogenhalten sjunkit (den ska efter nedreglering vara mycket låg). Jag hoppas jag kan få svar på provet imorgon. Min fundering nu är, om nu inte mensen dykt upp men östrogenhalten är låg - kan man då ändå börja med sprutor? Men eftersom jag av min natur är en orolig själ och ett visst mått av pessimism (realism?) emellanåt infinner sig så kan jag inte låta bli att tänka att det här försöket nog är kört :-( I så fall, var det verkligen inte något jag trodde skulle ske just i detta skede. Det är mycket som ska klaffa och därmed mycket som kan gå fel, men nog trodde jag väl att vi skulle komma förbi nedregleringen i alla fall!

Har förresten upptäckt att bloggen alltmer har blivit en blogg om "vår IVF-resa"...vet inte om det egentligen var meningen från början men jag har kommit fram till att jag faktiskt mår bättre när jag har fått skriva ner mina funderingar och frustrationer, även om ingen läser. Vill ni inte läsa om äggblåsor, mens, spray, sprutor, äggplock, spermier o dyl så behöver ni inte besöka bloggen något mer :-) Givetvis KAN det hända att jag skriver om något annat så ni kan ju alltid chansa men...

2 kommentarer:

Anonym sa...

Jag håller tummarna och det kan ju faktiskt tänka sig att det kommer att funka oxå, har du tänkt på det? ;)

Lammfot sa...

Tänkte inte på det :-) Tack!